Το να φέρνεις το νεογέννητο μωρό σου πρώτη φορά στο σπίτι είναι από τα πιο μοναδικά συναισθήματα στον κόσμο και η πιο δραστική αλλαγή καθημερινότητας, που θα βιώσεις. Όπως και η δυσκοιλιότητα μετά τη γέννα. Ποτέ μέχρι τώρα δεν είχες φανταστεί πόσες πάνες χρειάζεται ένα τόσο μικρό πλάσμα. Μιλώντας, όμως, για αυτό το θέμα…μπορεί το μωρό σου να παράγει πολύ περισσότερα «κακά» από ότι θα περίμενε κανείς….εσύ, όμως, όχι και τόσα.

Η δυσκοιλιότητα μετά τον τοκετό εμφανίζεται πολύ συχνά στις νέες μητέρες, ανεξάρτητα από το αν εμφάνισαν δυσκοιλιότητα κατά τη διάρκεια της κύησης ή τη μέθοδο του τοκετού.

Υπάρχει μια πληθώρα λόγων για τη διαταραχή του ρυθμού κένωσης μετά τον τοκετό. Μην ανησυχείς, όμως! Οι περισσότεροι είναι παροδικοί και εύκολο να αντιμετωπιστούν.

Τι προκαλεί δυσκοιλιότητα μετά τη γέννα;

Το γυναικείο σώμα, προκειμένου να φέρει στον κόσμο ένα παιδί, φτάνει στα βιολογικά του όρια. Και αυτό συνεχίζεται, ακόμα και μετά τον τοκετό. Όπως ήδη γνωρίζεις, το σώμα δεν επανέρχεται στη φυσιολογική του κατάσταση τόσο γρήγορα και εύκολα, απλά και μόνο επειδή συνέβη η γέννα.

Ο οργανισμός βρίσκεται ακόμα σε περίοδο ανάρρωσης! Η επιλόχια περίοδος ορίζεται ως οι πρώτες 42 ημέρες μετά τη γέννα. Να αναμένεις τη βελτίωση της κατάστασης, αλλά να θυμάσαι ότι κάθε σώμα είναι διαφορετικό και έχει τους δικούς του χρόνους επαναφοράς και ανάρρωσης. Άρα, λοιπόν, τι προκαλεί τη δυσκοιλιότητα μετά τον τοκετό;

1. Το σώμα ακόμα αναρρώνει

Τα μωρά έχουν αυτή τη μαγική ιδιότητα να κάνουν τις μανούλες τους να ξεχνούν τον πόνο και το τραύμα της γέννας. Ο οργανισμός, όμως, θυμάται ακόμα. Όσο αναρρώνεις από τη γέννα, μπορεί ακόμα να έχεις ράμματα στην περινεοτομή, αν είχες φυσιολογικό τοκετό ή στην κοιλιακή χώρα, αν έκανες καισαρική επέμβαση.

Αυτό μπορεί να οδηγεί, συνειδητά είτε ασυνείδητα, στο να αποφεύγεις να πιεστείς/ σφιχτείς λίγο παραπάνω την ώρα της τουαλέτας, αφού πονάει! Ακόμα και η ούρηση μπορεί να πονάει για κάποιες μέρες, μετά τον τοκετό!

Επίσης, η σύσφιξη του πρωκτικού σφιγκτήρα μπορεί να γίνεται εντελώς ασυναίσθητα και να οδηγήσει σε δυσκοιλιότητα.

Το extra βάρος που πήρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης (και είναι εντελώς φυσιολογικό) και η πίεση να κουβαλάς ένα αναπτυσσόμενο έμβρυο μπορεί να οδήγησαν στην ανάπτυξη αιμορροΐδων. Αυτό μπορεί να προκαλεί πόνο και απόφραξη, πράγμα που οδηγεί σε δυσκοιλιότητα.

Τέλος, το σπρώξιμο κατά τον τοκετό μπορεί να οδήγησε σε χαλάρωση ή βλάβη των μυών του πυελικού εδάφους ή των σφιγκτήρων. Αυτό μπορεί να δυσκολέψει την κένωση. Μην ανησυχείς! Είναι κάτι παροδικό.

2. Αλλαγές στον ύπνο

Όπως όλοι οι νέοι γονείς γνωρίζουν, το πρόγραμμα του μωρού ορίζει και αυτό των γονέων. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ξυπνάς 2 και 3 φορές μέσα στη νύχτα για να ταΐσεις το μωρό σου.

Η έλλειψη ύπνου και η κούραση είναι πολύ συχνά στους νέους γονείς. Τα περίμενες, αλλά μάλλον δεν είχες υπολογίσει τις επιπτώσεις που θα έχουν στο μυαλό και το σώμα σου. Αλλαγές στο πρόγραμμα του ύπνου, αλλά και η κούραση αυτή καθ’ αυτή αλλάζουν τις εντερικές συνήθειες.

3. Στρες

Η άφιξη ενός νεογέννητου στο σπίτι είναι αρκετός λόγος από μόνος του για να είσαι στρεσαρισμένη. Ειδικά αν είναι το πρώτο σου παιδάκι. Το άγχος είναι απολύτως φυσιολογικό και αποδεκτό για τις νέες μαμάδες και δε σημαίνει ότι δεν χαίρονται μέχρι δακρύων για το νέο μέλος της οικογένειας τους. Αυτά τα συναισθήματα, μαζί με την έλλειψη ύπνου, οδηγούν σε έκκριση ορμονών (κορτιζόλη). Υψηλές ποσότητες των ορμονών του στρες μπορεί να οδηγήσουν σε διάρροια ή δυσκοιλιότητα.

4. Αφυδάτωση και διατροφή

Με όλες τις προσπάθειες επικεντρωμένες στη φροντίδα του μωρού σου, η δική σου υγεία μπορεί να παραμεληθεί. Το να φροντίζεις και εσένα είναι εξίσου σημαντικό με το να φροντίζεις το μωρό, διότι αυτό χρειάζεται μια υγιή και δυνατή μαμά δίπλα του. Η αφυδάτωση, ειδικά κατά την περίοδο της γαλουχίας, οδηγεί σε δυσκοιλιότητα. Το ίδιο και η έλλειψη πρόσληψης φυτικών ινών.

5. Λιγότερη κίνηση

Λιγότερο περπάτημα και γενικότερη φυσική δραστηριότητα επιβραδύνει τον ρυθμό κενώσεων. Το έντερο πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν μυς. Ένας μυς που χρειάζεται γυμναστική και εξάσκηση.

6. Φαρμακευτική αγωγή

Μετά τον τοκετό είναι λογικό να λάβεις κάποια φαρμακευτική αγωγή, υπό τις οδηγίες του γυναικολόγου σου. Δυστυχώς, η δυσκοιλιότητα είναι κοινή παρενέργεια πολλών φαρμάκων. Ακόμα, όμως και αν δεν παίρνεις φάρμακα, ο οργανισμός χρειάζεται κάποιες μέρες για να επαναφέρει την ισορροπία στο γαστρεντερικό σύστημα.

7. Βιταμίνες

Πολλές βιταμίνες που συστήνονται για την περίοδο της λοχίας περιέχουν ουσίες, που βοηθούν το ανοσοποιητικό και τα επίπεδα ενέργειας. Ωστόσο, αν περιέχουν σίδηρο είναι πιθανό να σε οδηγήσουν σε δυσκοιλιότητα. 

Τι μπορείς να κάνεις για να ανακουφιστείς;

  • Πιες πολλά υγρά, κυρίως νερό!
  • Κατανάλωσε περισσότερες φυτικές ίνες στη διατροφή σου!
  • Προτίμησε τροφές που είναι φυσικά υπακτικά (πχ δαμάσκηνα).
  • Κινήσου, όσο το δυνατόν περισσότερο. Περπάτα ή δοκίμασε ήπιες ασκήσεις, που δεν σου προκαλούν πόνο.
  • Δοκίμασε τεχνικές αναπνοής για να ηρεμείς το άγχος σου.
  • Ζήτα από γονείς ή φίλους να μείνουν λίγο με το μωρό, ώστε να ξεκλέψεις λίγη ώρα και να σε φροντίσεις.
  • Δοκίμασε Μακρογόλη 3350! Η ασφαλέστερη και ταυτόχρονα αποτελεσματικότερη λύση για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εγκυμοσύνη!

Η Μακρογόλη 3350 συστήνεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Γαστρεντερολογίας! Πρόκειται για  ένα ωσμωτικό υπακτικό, το οποίο δεν μεταβολίζεται και δεν απορροφάται από τον οργανισμό. Διαλύεται σε νερό, έχει  ευχάριστη γεύση πορτοκάλι, ενυδατώνει τα κόπρανα, καλύτερα από οποιοδήποτε άλλο ωσμωτικό υπακτικό και συμβάλλει στην ταχεία απομάκρυνση τους από τον οργανισμό!

Η δυσκοιλιότητα μετά τη γέννα είναι συνηθισμένη στις νέες μαμάδες. Το σώμα χρειάζεται χρόνο να επανέλθει, μετά το δύσκολο και μαγικό έργο που επιτέλεσε. Τις περισσότερες φορές το πρόβλημα αυτό φεύγει μόνο του. Μπορείς, όμως, να το βοηθήσεις με μερικές απλές κινήσεις! Σημείωση: Συμβουλεύσου τον ιατρό σου εάν το πρόβλημα επιμείνει!